| Mìna / EUR | Košík 0

Historická rivalita Ludwiga a Slingerlanda

Historická rivalita Ludwiga a Slingerlanda

 

W.F. Ludwig                          Bud Slingerland

Více než polovinu 20. století byli Ludwig a Slingerland dva z nejvýznamnìjších výrobcù bubnù na svìtì. Obì spoleènosti sídlily v Chicagu, ale jejich vztahy nebyly nikdy idylické a to i pøesto, že historie obou spoleèností je nesmazatelnì propojena.

Nìco starého za nìco nového.

William F. Ludwig Sr. byl bubeník, který zahájil svou profesionální kariéru v roce 1894 bubnováním v Electric Parku v Chicagu. Vydìlával slušné peníze cca 12$ za týden (což je asi 300$ na dnešní dobu), což byl docela slušný pøíjem pro patnáctiletého imigranta první generaci. William Ludwig pokraèoval ve své profesionální bubenické kariéøe v rùzných odlišných hudebních žánrech, od minstrel show pøes Wood Brothers Circus až po filharmonický orchestr v Chicagu. Vystupoval dokonce s Chicago Grand Opera Company. Jako profesionální bubeník reflektoval i na vybavení, které bylo v té dobì k dispozici, nelíbily se mu tehdejší pedály k velkému bubnu a naopak velice se mu líbil ocelový bubínek, který byl pùvodem z Evropy, na který hrát Tom Mills v kapele Johna Phillipa Sousy. Na tyto reálné zkušenosti reagoval zpùsobem, který zmìnil historii bicích nástrojù a navíc výraznì ovlivnil i prùbìh moderní hudby. Nejdøíve si vyrobil nový pedál, který byl na tu dobu zcela pøevratný, zvìsti o jeho pedálu se rychle šíøily a tak pøibývaly žádosti od kolegù, kteøí toužili mít jeho nový pedál. Poptávka tak vedla pøímo ke vzniku firmy Ludwig & Ludwig. William F. Ludwig starší a jeho bratr Theobald (také profesionální bubeník) si otevøeli malý obchod s bicími, kde zaèali ve svém volném èase vyrábìt pedály. Obchod vzkvétal a brzy se pustili do svého prvního celokovového bubnu, ten byl v podstatì velmi inspirován bubínkem Toma Millse, mìl rozmìr 14x6,5". Mimo pedál a bubínek zaèali vyrábìt praktické, pedálem ladìné tympány (do té doby pocházely všechny pedály ladìné tympány z Evropy). Výroba se rozjela na plné pecky a v roce 1911 už bylo jasné, že to bude jejich životní cesta.

Chyba jménem Banjo.

Sotva se firma na trhu zabydlela, hned pøišly problémy, náhlá smrt bratra Thea v roce 1918, následovala první svìtová válka, nástup taneèních kapel a konec nìmých filmù, což byla kulturní stálice, která poskytovala práci mnoha perkusistùm, kteøí tvoøili zvukový doprovod filmù, vytváøeli zvukové efekty a vylepšovali celkový dojem promítaného nìmého filmu. Tržby spoleènosti Ludwig & Ludwig v roce 1926 pøekonaly sedmimístné èíslo a továrna zamìstnávala pøes 300 pracovníkù. Jenže v roce 1925 udìlali Ludwigové závažné chybné rozhodnutí, které v dùsledku znamenalo, že pøišli o svou firmu. A jak už to v životì bývá, právì tato situace vylepšila pozici na trhu jejich hlavnímu konkurentovi - firmì Slingerland.

1925-1933 Ludwig Bellevue Banjo

Ve 20-tých letech 20.století taneèní kapely hojnì využívaly banjo, proto Ludwig & Ludwig okolo roku 1926 investoval podstatnou èást svého kapitálu do výroby nástrojù pro výrobu banja. Banjo však v té dobì už pomalu vytlaèovala kytara, která zaèla dominovat a ve vìtšinì taneèních orchestrù brzy banjo nahradila.

V roce 1929 se pod tíhou hromadících se potíží William F. Ludwig Sr. obrátil na spoleènost Conn Company, aby zjistil, zda by nemìli zájem o koupi firmy Ludwig & Ludwig. I když Conn nedávno koupil spoleènost Leedy Drum Manufacturing Company, mìl o firmu zájem a taky ji v roce 1929 pøevzal. W.F. Ludwigowi nabídli místo øeditele v jeho bývalé továrnì.

George Way

Jenže docházelo k tøenicím, protože øeditelem provozu Leedyho byl nyní bývalý obchodní øeditel Leedy George Way.(ano ten známý George Way ze story Camco) a v rámci konkurenèního boje mezi znaèkami Leedy a Ludwig se bojovalo o to, kdo získá nejlepší propagaèní akce a tím i vìtší technickou pozornost. W.F.Ludwig starší to zabalil, odešel od Conna a v roce 1936 se vrátil do Chicaga, aby zaèal znovu a od píky.

Slingerland od Ludwiga

H.H.Slingerland, šéf spoleènosti Slingerland Drum Company vyrábìl ukelele, k nim pøidal linku na banjo, což vyùstilo v potøebu založit koželužnu na výrobu bubnových blan. To bylo hodnì dlouho pøedtím, než byly k dispozici pro banja i bubny blány ze syntetických hmot.

1939 Slingerland Broadcaster Snare

Ukelele i banjo se stávaly ménì populární a Slingerland hledal další cesty expanze. Jejich první bubny vznikly už v roce 1928, ale byly to nástroje neladitelné a v té dobì už prakticky zastaralé. Když Ludwig prodal firmu Connovi, Slingerland se dozvìdìl, že velká èást vybavení od Ludwig & Ludwig nebude odvezena do závodu Conn v Elkhartu v Indianì, protože už mìli veškeré vybavení z nákupu firmy Leedy. V kanceláøi Ludwiga v Chicagu pracoval jistý Fred Larson a ten bydlel na západní stranì Chicaga stejnì jako H.H.Slingerland, takže Slingerland vozil Freda každý den do práce i z práce, tak se v pøirozeném prùbìhu konverzace dozvìdìl, že velká èást strojù Ludwiga zejména dùležité nástroje, jako jsou matrice, upínací pøípravky, ohýbací stroje a další budou vydraženy pøímo v závodì Ludwigu. Poslal tedy na aukci svého agenta a koupil, vše, co se koupit dalo a nakoupené vybavení pøesunul ze závodu Ludwig & Ludwig do závodu Slingerland na Belden Avenue.

Pokud bychom se mohli pøesunout do tøicátých let minulého století vidìli bychom, že vìtšina bubeníkù mìla do té doby soupravy, které obsahovaly pomìrnì širokou škálu bicích nástrojù, fotografie z tìch dob ukazují tympány, zvonkohry, xylofony, marimby, gongy, èínské tomy, èinely a další.

Jenže v té dobì v kapele Bennyho Goodmana uèinkoval bubeník Gene Krupa, který se zabìhlým schématùm vzpíral a razil si svou cestu. Williama F. Ludwig na to vzpomínal tìmito slovy: „ Kapela Bennyho Goodmana mìla hrát v hotelu Congress v Chicagu. Columbia Records poslala pozvánky i do našeho obchodu, pozvali tedy mého otce i mì. Byli jsme ohromeni, když jsme vidìli, že bubeník hraje zcela sám bubnové sólo na prvním 16-ti palcovém tomu, který si nechal dle vlastního návrhu vyrobit u firmy Slingerland. Tom mìl obì strany laditelné a byl postavený na stojanu, zvuk byl velký, dunivý a pøes noc se tak zmìnila pøedstava o moderní bicí soupravì. Trendem se stala efektivnìjší sada ètyø bubnù, èinelù a kravského zvonu." S podporou Gennyho Krupy a prodejem spoleènosti Ludwig & Ludwig spoleènosti Conn se stal Slingerland dominantním výrobcem bubnù v Chicagu.

Historicky starší firma Ludwig byla v té dobì v podstatì u ledu a musela zaèít znovu a od nuly. S pomoci svého syna W.F.Ludwig Juniora, který se k obnovené firmì pøipojil v roce 1937 pojmenovali novou spoleènost W.F.L., protože znaèku Ludwig vlastnil Conn. Ubìhlo destet let práce bez vìtšího pøesahu a když se v roce 1947 se na obálce katalogu WFL Drum Company objevil Buddy Rich, zaèala se firma koneènì posouvat vpøed. I tak to nebylo snadné období, když " Ludwig Junior" vyrazil na cesty prodávat nové bubny, obchodníci mu øíkali, že se jim bubny líbí, ale že každý chce „bubny Gene Krupa“. Aby dokázali eliminovat vliv podpory Geneho Krupy u Slingerlandu, zaèali organizovat kliniky, což jim pomohlo proniknout na školní trh a to se ukázalo jako dobrá cesta, která brzy pøinesla své ovoce.

W. F. Ludwig Jr. 

Když však Amerika vstoupila do druhé svìtové války, používání „kritických materiálù“ - hliníku, mosazi, oceli atd. - bylo ostøe omezeno a všechny bubenické spoleènosti byly nuceny vystaèit si s "povolenými" materiály, což bylo pøedevším døevo a mnohé firmy tyto restrikce nepøežily.

Po konci druhé svìtové války sel W.F. Ludwigovi Jr. znovu podaøilo zajistit Buddyho Riche jako firemního hráèe a postavit ho proti Gene Krupovi, reprezentatnu Slingerlandu. Buddy se objevil na obálce katalogu WFL Drum Co. v roce 1947 a WFL mu dodávali tøi sady roènì a prominentní reklamu. Prodeje rostly a firma vzkvétala, jenže W.F.Ludwig Jr. se netajil tím, že by radìji spolupracoval s Gene Krupou, který byl kolegialnìjší a temperamentnìjší, než mírnì komplikovaný Buddy Rich.

Ve stejném èasovém období se Conn rozhodl spojit své dvì znaèky do jediné a spojil Ludwig & Ludwig a Leedy, do jediné znaèky Leedy & Ludwig. Tato znaèka fungovala od konce 40-tých let až do poloviny let 50-tých, kdy Conn pøestal mít zájem o výrobu bubnù, dùvodem byl fakt, že Conn bìhem války vyrábìl elektronické zaøízení pro vládu a zdálo se mu rozumìjší vìnovat se tomuto byznysu.

W.F.Ludwig Jr. se o tìchto aktivitách dozvìdìl a nabídl „Budu Slingerlandovi", který byl v té dobì v èele spoleènosti Slingerland drum Co. aby udìlali Connovi spoleènou nabídku na odkup bubnové divize s tím, že pokud ji koupí, rozdìlí si ji na polovinu. Vše se odehrálo, jak si naplánovali a v roce 1955 došlo ke spoleèné koupi.

Jenže Ludwigovi a Slingerlandovi trvalo ètyøi mìsíce spoleèné práce, než se pohádali a rozdìlili si matrice a další vybavení a šli od sebe.

Stále oblíbenìjší Ringo.

V podstatì stejným zpùsobem,jakým Gene Krupa „proslavil Slingerland ve tøicátých letech minulého století proslavil Ringo Starr znaèku Ludwig na poèátku let šedesátých. Poté, co se Beatles v únoru 1964 objevili na výstavì Eda Sullivana a Ringùv basový buben byl opatøen logem „Ludwig“ na rezonanèní blánì se prodeje bubnù Ludwig rozjely nevídaným zpùsobem a doslova explodovaly a definitvnì tak mírnì odsunuly znaèku Slingerland z pozice lídra na bubnovém trhu.

Obrovská kultura mìnící se charakter popové a rockové hudby z poloviny 60. let exponenciálnì posílila prodeje hudebních nástrojù v mezinárodním mìøítku. Prùmysl to oznaèoval jako „The Beatle Boom“ a zisky byly obrovské.

Ludwig si bìhem tohoto období udržel svou význaènost, ale ani Slingerland se neztratil a ukrolil si slušný podíl z výbošné popularity tohoto odvìtví.

Kvalita Ludwigových bubnù v tomto období ve skuteènosti poklesla, protože výrobní kapacity byly využity na doraz a bylo tìžké udržet krok. Bílou barvou lakované interiéry Ludwigových bubnù, které se objevovaly až do roku 1968, mìly v podstatì zakrývat menší kvalitu zpracování bubnového korpusu a nìkdy i nižší kvalitu použitého døeva.

Všechno musí projít.

Obrovská popularita tehdy nový a pøevratných hudebních nástrojù, kytar, zesilovaèù, ale i bubnù trvala více než celé desetiletí a prodejní èísla významnì narùstala, což bohužel upoutalo pozornost velkých korporací, které skupovaly spoleènosti vyrábìjící hudební nástroje, nicménì jakmile vytìžili popularitu zakoupené znaèky, zámìrnì snižovaly kvalitu jejich výroby, aby zvýšily zisky pro investory. Pro ilustraci cituji Roye Burnse, bubeníka hrajícího pro Rogers a spoluzakladatele firmy Aquarian, který vzpomínal na úèast na obchodní schùzce, kde jeden z vedoucích pracovníkù CBS øekl: „Pokud si myslíte, že jsme tady proto, abychom vyrábìli bubny, mýlíte se. Jsme tu, abychom vydìlávali peníze."

Slingerland Studio King Kit

Bud Slingerland prodal svou spoleènost v roce 1970, což definitivnì ukonèilo vztah rodiny Slingerlandù s výrobou bubnù.Spoleènost pokraèovala ve výrobì bubnù výborné kvality ještì po celé desetiletí po prodeji, ale poté se výroba snižovala až se zcela zastavila. V devadesátých letech, tedy v dobì kdy byla znaèka ve vlastnictví Gibson byla vyrobena série „Studio King“, která se nijak zvláštì neujala a od té doby už žádné další Slingerlandy firma Gibson nevyrobila.

William F. Ludwig Jr. prodal firmu spoleènosti Selmer v 1981 a sám v ní zùstal jako konzultant. Poøádal pøednášky a kliniky po celých USA, kde pøednášel o roli bicích nástrojù a efektù v poèátcích nìmých filmù.

Po prodeji v roce 1981 zažívala znaèka období nestejné kvality, ale s pøíchodem Jima Catalana, který vedl Ludwiga dlouhé roky v dobì vlastniczví firmy W.F.Ludwigem jr. byla kvalita a muzikálnost Ludwig Drums mimoøádnì vysoká.

A nakonec…

Vztah mezi Ludwigem a Slingerlandem se dotýká øady velmi lidských oblastí: „zdravé“ konkurence, nepøedvídatelných hudebních a ekonomických trendù, hodnoty a síly propojitelnosti hudby, která lidi smysluplnì rozvíjí do té míry, že se rozhodnou poøídit hudební nástroj, nástroj jaký používají hráèi, kteøí pøinášejí do jejich životù autenticitu a kvalitu, tato nestálost je zuøivì spolehlivá."

Rùzní lidé si z rùzných dùvodù vybírají rùzné nástroje v rùzných èasech. Ludwig a Slingerland dokládají, že je zde prostor pro obojí, protože skvìlí bubeníci ve všech sférách hudby si vybrali a stále se rozhodují vyjádøit se pomocí nástrojù obou spoleèností.

Závìrem se nedají vynechat slova W. F. Ludwiga Jr. : „ .... blány, ladìní a styl hráèe souvisí s výsledkem mnohem více, než jakou znaèku používají ... nemyslím si, že je dokážeš rozeznat. " To byl jeho názor na to, že je to více o osobì a hudbì než o bubnu. Je to upøímné a pøesné, to byla souèást jeho osobnosti, která nám stále chybí.

Hraj dál. Svìt potøebuje více hudby.


nedá mi to abych nepøipomìl, že mám s obìma proslulými znaèkami mnohé zkušenosti, mnoho starých souprav prošlo dùkladnou, precizní a poctivou opravou v naší dílnì. Když jsem hledal v historii, našel jsem aktualitu, kterou jsem nazval Ludwig vs Slingerland, je z února roku 2019 myslím, že stojí za pøipomenutí. Ludwig vs Slingeland