| Mìna / EUR | Košík 0

Ludwig Supra-Phonic

Pøíbìh bubínku Ludwig Supraphonic

Náš pøíbìh zaèíná v roce 1959. Bill Ludwig Jr. v roce 1955 koupil zpìt rodinné jméno od spoleènosti C.G.Conn a pro nový katalog chtìl mít nový kovový bubínek. Souèástí zpìtného odkupu firmy byly i krásné mušle "Imperial Lug", které Ludwig poprvé použil už v roce 1935.

Spoleènost se pustila do vývoje základního deseti šroubového kovového bubnu osazeného mušlemi "Imperial lug" s válcovaným mosazným korpusem. Zrodil se nový Super-Ludwig. Úplnì první bubínky Super Ludwig mìly ještì starý odznak WFL Keystone a byly k dispozici v pochromované a v lakované mosazi. Nejstarší bubny byly vybaveny starou mechanikou strunìní WFL z 50-tých let. Byla sice velmi podobná mechanice P83, ale detailech se rùznila. Mechanika byla ale brzy vylepšená a byla shodná s P83, nicménì stále mìla oznaèení WFL. Bubínky Ludwig Super s odznaky WFL jsou extrémnì vzácné, ale rozhodnì existují. Tehdejší cena za 5” model v chromu nebo mosazi byla 88 USD a 6 ½” stál 90 USD. 

Brzy po pøedstavení bubínku Super-Ludwig pøišla spoleènost na konci roku '59 s odznakem "Transition", ten byl o nìco vìtší mosazný základní kámen s nápisem Ludwig v modrém oválu. Ludwig Super s touto kombinací odznaku Transition a mechaniky WFL P-83 je extrémì vzácný a øíká se mu pøechodový buben.

Další zmìnou pro Super Ludwig byla další zmìna odznaku na malý mosazný Keystone (základní kámen) bez sériového èísla.

Následuje další zmìna, pøichází pøedstavení èerveného plstìného tlumièe „Baseball Bat“ bejsbolová pálka (P-4067) v roce 1962. Katalog è.64 (autorská práva 9-63) zobrazuje toto tlumítko pøibližnì na polovinì bubnù, napø. má ho nový Acrolite na stranì 7, ale jsou i na tomech v nìkterých sadách. Tak to bývá, když se výroba prostì "lepí".

Celé léta se pøedpokládalo, že všechny pøedsériové Ludwig Super se starým stylem zvlnìného lùžka pro strunìní a "bejsbol" tlumítkem mìly mosazné pláštì. Není to tak dávno, co vyšlo najevo, že Ludwig už mìl v té dobì vyvitý korpus z taženého hliníkového plechu.Tento korpus byl nejdøíve urèen pro snare Acrolite a byl poprvé zmínìn v èasopise Ludwig Drummer Spring v roce 1962 kde byl zmínìn jako nový korpus se jménem „Acousti-Perfect“. Stejný hliníkový korpus použitý pro Acrolite byl poté pochromován a nahradil válcovaný mosazný korpus bubínku Super Ludwig. Tak se stává, že nìkteré bubínky z èervenou "bejsbolkou" a bez výrobního èísla na odznaku jsou vyrobeny s tehdy novým hliníkovým korpusem.


Takže je váš buben mosazný, nebo z hliníkové slitiny ? Staèí sundat mušli a malým pilníkem v montážním otvoru pro mušli jemnì provést tah a takto snadno opticky zjistit, zda je korpus hliníkový, nebo mosazný, tvrzení mnoha lidí, že je korpus nemagnetický je neopodstatnìné, protože hliník i mosaz nejsou magnetické kovy a ocelový Ludwig Supra-Phonic nikdy nebyl. Proè vlastnì Ludwig zavedl korpus z hliníkové slitiny ? Za vším hledejme ekonomiku, pro srovnání kus hliníkového plechu stál tehdy 2 $, stejný kus mosazi pak 5 $, pøi odhadované produkci 5 tisíc kusù bubínku roènì je úspora více, než zajímavá. Jak jistì víte, bubínky trpí nesnášenlivosti hliníku a chromu, pokud se zeptáte jakéhokoliv odborníka øekne vám, že hliník se pochromovat nedá, je jen škoda, že to nikdo neøekl Billu Ludwigovi Jr. Naštìstí pro Ludwiga znìly nové bubínky z hliníkové slitiny skvìle. Kombinace hladkého lehkého, ale tuhého hliníkového korpusu ve spojení s dokonale tvarovanými úložnými hranami i lùžky pro strunìní, byl stvoøen kouzelný buben, který se již brzy mìl stát králem pódií a studií 60-tých a 70-tých let. 

V roce 1968 bylo vymìnìno jen málo funkèní bejsbolové tlumítko za klasické, knoflíkové s vìtším knoflíkem a plastovou podložkou. Následovalo pøedstavení nového odznaku Blue-Olive a mechaniky strunìní P85, pøibyly modely z fosforbronzového plechu a to jak v èistém provedení, tak tepaných verzích, které jsou velice vzácné. To vše se událo v 60-tých a v 70-tých letech minulého století, kdy tyto bubínky jednoznaènì tvoøily historii.

Osobnì jsem velkým pøíznivcem tìchto bubínkù a jsem hrdým majitelem nìkolika modelù, které patøí mezi cenìné a vyhledávané. Poskládal Ivo Honajzer (moje sbírka ZDE)


 Identifikace Ludwig Super 400 a Ludwig Supraphonic

napsal Ed Flack ©2017

Podle legendy je Ludwig Supra-Phonic „nejvíce nahrávaným“ bubínkem 60-tých a 70-tých let. Nevím, jestli je to pravda, ale je to velmi pravdìpodobné. Supra-Phonic je skvìlý buben a Ludwig jich prodal opravdu hodnì.

Moderní verze tohoto malého bubnu se zaèaly vyrábìt v roce 1958 jako „Super-Ludwig“. První bubny, pojmenované Super-Ludwig s originálním designem mušlemi ve stylu Art Deco, byly dány do prodeje už v roce 1936 a byly vybaveny døevìnými korpusy. Byly ale vyrábìny si istrubkovými mušlemi, stále jako Super Ludwig a byly vyrobeny z válcované mosazi ze dvou polovic, které byly spojené ve støedovém žlábku a byly pokryty niklem.

 

Super-Ludwig z roku 1958 byl vyroben z jednoho pevného kusu válcované mosazi tažené (semaless shell) beze svaru. V roce 1962 Ludwig zmìnil název na „Super-Ludwig 400“ (význam èísla 400 není znám – pravdìpodobnì to byl jen marketingový trik) K další významné zmìnì designu i názvu došlo v roce 1963, kdy Ludwig pøešel z válcované mosazi na korpus z hliníkového plechu, která byla rovnìž vyrobena tažením z jednoho kusu bez svaøovaného spoje (technologie seamless shel je krásnì vidìt na tomto videu ZDE ), bubínek dostal jméno „Supra-Phonic 400“. Jak jsem již uvedl hliníkový korpus nemá žádné sváry a Ludwig ho pøedstavil pod názvem „Acousti-Perfect“. Na první pohled lze Super-Ludwig a Supra-Phonic zamìnit za stejný model bubnu, ale jsou zde znaèné rozdíly.

1. Jak již bylo uvedeno, v letech 1958–1962 se Super-Ludwig vyrábìl z válcované mosazi a korpus byl tažený. Po mosazných modelech byl materiál korpusu Supra-Phonic vyroben z hliníku opìt technologii tažením beze svarù. Rozdíl mezi nìma je nejlépe viditelný na bublinách, dùlcích a nadmìrném odlupování chromu z povrchu tìchto bubínkù. Chrom drží na hliníkovém povrchu špatnì, ale skvìle drží na mosazi. Mosazný korpus je díky vyšší váze mosazi tìžší a originál Super-Ludwig váží asi 4,53kg.

2. Úložné hrany na mosazném i hliníkovém provedení jsou 45º. Ty se vytváøejí srolováním horního a spodního okraje dovnitø, aby se vytvoøil límec nebo „pøíruba“. Tento límec slouží zároveò ke zpevnìní korpusu a pomáhá udržet kruhový tvar korpusu. U modelù Super-Ludwig je však na okraji druhá, kratší pøíruba, která se vrací dozadu, mírnì pod primární límec.

3. Slavný odznak Ludwig Keystone na mosazných Super-Ludwig a Super-Ludwig 400 nikdy nemìly sériové èíslo, je ale možné, že existují ranné Supra-Phonicy vyrobené v roce 1963, které ještì sériová èísla nemají. Od roku 1964 už mají všechny bubínky Ludwig na odznaku sériové èíslo.

4. Mušle "Imperial lugs". Tento atraktivní art deco design vznikl v roce 1935 na pøipomínku 25.výroèí spoleènosti Ludwig a troufnu si øíci, že ani dnes nepùsobí zastarale. Pokud se podíváte na mušli Imperiál z profilu, uvidíte tøí stejné plochy nad sebou, které vypadají, jako by byly naskládané jedna na druhé. Oba modely mají mušle o stejné velikosti, ale každá ze tøí na sobì naskládaných ploch je na Super-Ludwig menší než na Supra-phonic. Mušle u Super-Ludwig mají menší vnitøní dutinu a kratší pružinu, proto má tato mušle vyšší hmotnost.

5. Obì obruèe jsou u Super-Ludwig mosazné a pochromované. Obruèe Supra-Phonic jsou ocelové a pochromované. Magnet bude pøitahován k ocelovým obruèím, ale nebude pøitahován k mosazným obruèím. Magnetický test ale nemùže odlišit korpusy, protože ani mosaz ani hliník nejsou magnetické. Nicménì vzácnì je možné najít raný Supra-Phonic vybavený mušlemi typu Super-Ludwig. Když Ludwig provedl zmìnu designu, postupnì spotøeboval zbylé zásoby, což vedlo k urèitému pøekrývání dílù u jednotlivých modelù.

 

6. Lùžka pro strunìní Super-Ludwiga jsou zvlnìná. Lùžka korpusu Acousti-Perfect jsou ménì patrná, protože se postupnì zužují smìrem od støedu lùžka a na samotném lùžku není viditelné žádné zvlnìní.

 

7. Mechanika strunìní na raných Super-Ludwig a Supra-Phonic byla model P-83 a pozdìjší modely dostaly mechaniku P-85. Nejstarší mechanika P-83 bylaještì oznaèena logem „WFL“ William Francis Ludwig). Rytina WFL byly postupnì nahrazena nápisem Ludwig. To samé platí i o protikusu "But end" na starších verzích bylo vyražena písmena „WFL“, která byla pozdìji nahrazena nápisem Ludwig.


Tyto dva ikonické malé bubínky jsou celá desetiletí srovnávány ve zvuku i hratelnosti, za sebe bych øekl, že oba modely fungují skvìle. Nechci používat výrazy jako „teplý“ nebo „jasný“, ale øeknu, že odezva obou verzí je vynikající a to od okraje blány až ke støedu. V nemalé míøe to pøièítám tomu, že je bubínek vybaven 10-ti ladicími šrouby.

Oba bubny mají velmi dobrý rozsah laditelnosti, od nízkého ladìní po vysoké ladìní, které nejvíce vynikne pøi použití jednovrstvé lakované blány.

Charakteristickým znakem tìchto bubnù je to, že strunìní je docela „huèící“ a to nejenom pøíjmem rezonance z okolních nástrojù, ale i samo o sobì. Bzuèení Supra-Phonicu je lépe ovládatelné ladìním spodní blány, což u Super-Ludwigu zcela nefunguje. Bzuèení je lépe zvládnutelné, protože lùžko Acousti-Perfect snare je mìlèí než jsou lùžka u Super-Ludwigu. Hlubší lùžka vyžadují, aby ladicí šrouby po stranách lùžek byly více utaženy, aby se eliminovaly vrásky, které vznikají v tìchto místech u rezonanèní blány.

Experimentoval jsem s rùznými strunìními na obou bubnech, vyzkoušel jsem originál strunìní Ludwig, Puresound i Rhythm Tech „Active Snare System“, což je nìco jako falešný Dyna-Sonic.(strunìní je napínáno samostatnì a mechanika jen pøiklopí takto napnuté strunìní ke spodní blánì) Každé z nich fungovalo dobøe, rozdíly jsou subjektivní, ale podle mého názoru Rhythm Tech pomáhá vysušit nìkteré supra-fonické šumy. Na Super používám strunìní Ludwig, protože to jsou pružiny, které tam prostì patøí.

Pokud tedy nevlastníte Super nebo Supra a naskytne se vám možnost si je poøídit, mìli by jste ho koupit ! Super jsou vzácní a pokud nebyli zanedbáváni, bývají ve skvìlé kondici. I Super z roku 1960 mùže stále vypadat jako nový a bude tak vypadat i v dobì, kdy už budeme všichni pryè.

Supra-Phonic mùže vypadat hroznì s bublajícími chromovými povrchy, ale je tøeba si uvìdomit, že to nemá žádný vliv na jeho zvuk a hratelnost. Kdysi dávno jsem to považoval za ošklivý nedostatek a symbol podøadného designu bicích, dnes už nemám tolik pøedsudkù. Myslím, že pitting a bubliny propùjèují bubínkùm jedineèný charakter. Pitting mùže dokonce fungovat ve váš prospìch jako kupujícího, protože vìtšina lidí chce vlastnit „hezký“ buben. Dalším bonusem jeho zoufalého vzhledu je, že se nemusíte tolik starat o pár dalších škrábancù, což z tohoto bubnu dìlá perfektního døíèe na koncerty.

Dìkuju, že jste si našli èas na vstøebání informací o kousku historie bubínkù Ludwig. Nejsem v žádném pøípadì nejvyšší autoritou v této oblasti. Vlastním tyto dva bubny a jako cennou souèást své sbírky jsem provedl osobní prùzkum, abych se lépe vzdìlal v tom, co mám. Ed Flack (poskládal Ivo Honajzer) jsem rád, že vlastním model Ludwig Super 400 více na odkazu ZDE )