| Mìna / EUR | Košík 3

Další typy k ladìní..

Mùj malý buben nemá ten správný „køup“ jaký bych chtìl a tom tomy nemají takový zvuk, jako ty bubny v rádiu. Jak toho všeho mùžu docílit? Je dosti pravdìpodobné, že jste si tyto otázky v urèitém okamžiku také pokládali. Žádný strach – máme pro vás nìkolik „ladících tipù“, díky kterým bude váš bubenický život o nìco jednodušší. Tento díl jsme konzultovali s bubenickým guru Bobem Gatzenem. A ten hned na úvod øíká: „Dobrým prvním krokem je dát si do poøádku uši – zaèít cvièit tonalitu. Zaènìte cvièit na druhý, melodický hudební nástroj, jako je klavír, vibrafon, marimba, nebo kytara.“

Pojïme se teï podívat na nìkteré z èástí ladìní, které je tøeba znát.

Výbìr blan

Dnes je v nabídce opravdu velké množství blan, ale i zde platí, že zkušeností jsou výhodou, které vám pomohou vybrat ten nejvhodnìjší typ pro vaši potøebu. I když je zde také urèitá množina bubeníkù experimentátorù, kteøí mají potøebu zkoušet a hledat ten jejich vlastní, typický zvuk. Pokud si však nejste jisti kde zaèít, tak si vytvoøte seznam svých oblíbených bubeníkù a u nich sledujte, jaký typ blan používají.

Jako první se pojïme podívat na blány urèené pro malý buben. Vìtšina bubeníkù používá Coated/pískované blány na hrací stranì a to z nìkolika dùvodù. Tento typ blan má texturovaný povrch, což je potøeba pro hru metlièkami a zároveò pomáhá zmíròovat nechtìné záznìje, které bubínek mùže produkovat. Vetšinou jsou používány blány jednovrstvé, aèkoli se najdou i tací, kteøí dávají pøednost dvouvrstvým. Dále existuje nìkolik typù blan „pøedtlumených“ – tyto blány jsou vybaveny napø. terèem uprostøed, nebo pøidaným tlumícím kroužkem po obvodu blány, díky tìmto tlumítkùm èi tìžítkùm je pøirozený zvuk bubnu ovlivnìný, dùsledkem je, že je i snáze kontrolovatelný.

Možnosti výbìru blány pro velký buben jsou ponìkud omezené vzhledem k typùm a modelùm dostupných v bìžných velikostech. V prùbìhu posledních 20-ti let vešly do módy „pøedtlumené“ blány konstruované speciálnì pro použití u soupravy a tím zvuk basového bubnu pøipravili o nìkteré zvukové individuality. Na druhou stranu jsou velmi praktické pro live použití.

Pøi výbìru blan na tom tomy máte doslova tunu možností, ale obecnì platí že rockoví a funkoví bubeníci, kteøí mají rádi atak a hutný zvuk si jako hrací blánu zvolí èiré provedení, zatím co jazzoví, folkoví a také nìkteøí rockoví bubeníci preferují teplo a zvukovou tlustost blány pískované.

Siloví hráèi dosáhnou delší životnosti u dvouvrstvých modelù, tišší hráèi zase mají tendenci ocenit a využít dynamickou citlivost blány jednovrstvé. Pokud hledáte blány ne pro bicí soupravu ale nástroje jako tympány, koncertní tom tomy, nebo pochodové bubny, tak zde také existuje velmi široká nabídka blan urèených právì pro nì, i když nìkteré bìžné modely jsou na nìkteré bubny (napø. koncertní tom tomy) také použitelné.

Hrací versus rezonanèní

Obecné pravidlo o ideální kombinaci hrací a rezonanèní blány øíká, že silnìjší blána by se mìla použít jako hrací a tenèí jako rezonanèní. Blány na velký buben a snare jsou pro tyto kombinace pøímo navržené. Každá firma vyrábí odpovídající rezonanèní blánu k blánì hrací, takže je správné spárování mnohem snadnìjší.

Usazení blány

Jedná se o velmi dùležitý krok v pøípravì nové blány na správné naladìní. Blána by se mìla rovnomìrnì napnout a lehce pøetáhnout, aby se uvolnila prvotní ztuhlost po jejím obvodu. Pozor, toto však nepøehánìt do extrému, abyste blánu neznièili. Pokud tento první krok provedete správnì, tak pøi následném ladìní mnohem snadnìji a rychleji odstraníte všechny nechtìné záznìje.

Head Clearing – „èištìní tónu“

Toto je nejnároènìjší a nejklíèovìjší prvek pøi ladìní bubnù. Bob Gatzen doporuèuje toto rozvíjet a cvièit pomocí melodického nástroje, kde jsou tónové rozdíly mnohem jasnìjší a neèistota patrnìjší. Základem je docílit stejné výšky tónu u každého ladícího šroubu dané blány. Ve chvíli, kdy je blána takto sladìna, mùžeme zaèít ladit výšku tónu. Dobré je zaèít úplným povolením blány (po jejím usazení), následným dotažení šroubkù prsty a následnì pøitažením ladícím klíèem o pùl otáèky – utažení provádìjte vždy „do køíže“, jako byste utahovali kolo u auta. Buben je dobré mít buïto na kolenou, nebo na podlaze, aby byla protìjší blána zatlumená. Poté vždy poklepem u každého ladícího šroubu zjistíte výšku tónu a mezi jednotlivými šrouby ji srovnáte tak, aby výsledkem byl jeden, èistý tón. Tento postup aplikujte na protìjší blánu a posléze na všechny bubny.

Nìkdy mùžete vidìt „zkušené ladièe“, kteøí používají drastickou metodu, kdy v rámci urychlení celého procesu, zkoušejí výšku tónu úderem na støed blány. To však není zcela optimální, protože pøi nerovnomìrném napnutí mùže dojít k povytažení mylarové vrstvy z obvodové obrouèky a blána již tak bude nerovnomìrná a nepùjde ji již perfektnì doladit.

Tónový vztah mezi hrací a rezonanèní blánou

Na toto téma se názory bubeníkù dosti liší. Vìtšina se však snaží ladit hrací blánu na stejnou výšku tónu, jako rezonanèní, nìkteøí pak rezonanèní blánu ladí o výše – buïto v intervalu velké tercie, nebo kvarty. Experimentujete a èasem zjistíte, jaký zpùsob / kombinace funguje u vaši soupravy.

Gatzen øíká: „tady je postup, jakým testuju nový malý buben. 1. krok: hrací i rezonanèní blánu naladím na stejný tón – „A“ je dobrou volbou. 2. krok: s rezoanèní blánou naladìnou na na „A“ hrací blánu zvyšuju o pùltón. V každém tomto naladìní pak buben vyzkouším samostatnì i se soupravou a sleduju, jak se mìní barva, charakter, sustain, co bubínku vyhovuje více, èi ménì. 3.krok: obráceným postupem bubínek rozladím, ve stejném duchu.“

Tlumení

Nìkteøí hráèi používají gafa pásky, aby buben utlumili, jiní používají ne tak permanentní zpùsoby, ale použijí gelová tlumítka, nebo tlumící kroužky. Do znaèné míry je toto otázkou osobních preferencí, ale každý nový prostor ve kterém hrajete bude vyžadovat jiný typ a míru tlumení. Ve vetšinì pøípadù je ménì tlumení vhodné pro použití live, kdežto ve studiu máte díky rùzným zpùsobùm tlumení možnost dosáhnout mnoha rozlièných zvukù – od krátkého, vysokého funky snare až po tìžký, tlustý hip-hopový sound.

Údržba

To, jak èasto své bubny budete muset ladit je do znaèné míry urèeno tím, jak èasto a jak tvrdì na nì hrajete. Já zkouším každý buben vždy hned po vytažení z obalu – pokud zní v daném prostoru dobøe, nechávám jej tak, ale obvykle se vždy nejde alespoò jeden, který z nìjakého dùvodu zní jinak. Takže hned zkontroluju to, zda blána zní o všech ladícíh šroubù stejnì, pøípadnì to doladím a následnì se rozhodnu, zda je potøeba buben naladit výš, nebo níž.

Životnost

Za bìžných hracích podmínek by mìla být životnost blan nìkolik mìsícù. U tvrdì hrajících bubeníku je signál pro èas na výmìnu blány vizuálnì odhalitelný – napø. dùlky, mikrotrhliny apod., ale bìžnì se také stává, že blána se èasem otupí a pøestane hrát i když nevykazuje žádné viditelné poškození.

Pomocníci pøi ladìní

Na trhu najdeme nìkolik tìchto pomocníkù, vèetnì nìkolika rùzných zaøízení mìøící napnutí blány, anebo pøístrojù snímajících konkrétní tón a frekvenci v Hz. V žádném pøípadì vám to nepomùže zcela nahradit rozlišovací schopnost ucha, ale pomùže vám v pøípadì potøeby proces ladìní urychlit a také ulehèit.

Nauèit se ladit rùzné bubny do rùzných hudebních stylù je dlouhodobý proces, kterému se nikdo nevyhne. V první a øadì a pøedevším rozvíjejte svùj styl hry, propojení mezi jednotlivými muzikanty, samotnou muzikálnost, groove – to je mnohem podstatnìjší. Ne že by ladìní nemìlo své místo, ale výše uvedené schopnosti bubeníka jsou pøed ním.....