| Mìna / EUR | Košík 1

Akustika

Prof.Sound's Drum Tuning Bible
autor: J. Scott Johnson byl hlavní inspirací pro volnou interpretaci jeho myšlenek na téma:

Nìco málo o akustice a jejím vlivu na bicí nástroje

Lidé se stále ptají : "jaké mikrofony použít, jaké dynamické procesory jsou nejlepší, jak získat ze svých nástrojù co nejlepší zvuk" ? Odpovìdìt na tyto otázky je velmi obtížné a zdlouhavé, existuje velká spousta vlivù, které vstupují do výsledného zvuku. V níže uvedených øádcích vám dám nìkolik užiteèných myšlenek, které vám mohou být nápomocny k pøi hledání co nejlepších výsledkù.

Zkušení zvukoví technici vìdí, že nejvìtší podíl na získání opravdu kvalitního zvuku má akustika prostoru, ve kterém se nástroj nachází. Každý buben i èinely mají vlastní zpùsob jak se projevují v daném prostoru. Pamatujte však, že vás klidnì mùže v extrému potkat zkušenost, že vaše ve skuteènosti skvìlá bicí souprava je úplnì k nièemu.

Takže je velmi potøebné nejprve pochopit základy akustiky prostoru. Témìø všechny bìžné prostory, ve kterých se nacházíme nebyly stavebnì upravovány tak, aby získaly i akustické vlastnosti. Z toho vyplývá, že v každé místnosti jsou zvýrazòovány, nebo naopak potlaèovány frekvence, které by vyhovovaly vhodnému akustickému prostoru. Øíkáme tomu "uzel" nebo " stojaté vlny". Tyto "uzly" nebo "stojaté vlny se nám objevují v násobcích dané frekvence znovu a znovu. Projektanti projektující zvuková studia znají tuto problematiku a dokážou už na samém poèátku, tedy ve stádiu projektu odstranit vìtšinu tìchto jevù. Obecnì víme, že místnosti svírající úhly 90 stupòù (v pùdorysu tedy obdelník nebo ètverec) jsou pro ozvuèení z principu horší, než místnosti s rùznými úhly svírající sousední stìny. Velký vliv na akustiku místnosti mají rovnìž materiály, ze kterých je postavena. Jak už jsem psal, jedná se o samostatnou disciplinu, kde hrají hlavní roli profesionálové v oboru akustika.

Bubeníci, ale také kolegové hrající na jiné nástroje a zvukaøi si velice èasto neuvìdomují, jakou paseku dokáže nadìlat nevhodná akustika prostoru zejména u bicích nástrojù.

V jakých konkrétních kmitoètových pásmech hrajou bicí nástroje :

basový buben: 50Hz to 5,5 kHz, úder do hrudního koše dokáže pár decibelù mezi 65 -80 Hz, "rána nebo plesknutí" -2,5 kHz - 5 kHz, "zadušený zvuk" se projeví pár dB v pásmu 250-50Hz, vše je pochopitelnì závisle na zpùsobu naladìní soupravy. Je zøejmé, že máte více kontroly nad bubnem jehož pøirozený zvuk je jasný a srozumitelný.

èinely : 300Hz to 17 kHz; Presence 10 kHz až 14 kHz. Vybuzeno o nìkolik dB na 10 kHz a oøíznuto nìkde mezi 50-450 Hz.

rolnièky : 1,5 kHz to 17 kHz

malý buben : 100 Hz -12 kHz, støední frekvence kolem 1 kHz,nekompromisnì na 5-6 kHz, prásk na 8 -10 kHz, spodek na 100-300 Hz a rezonance mezi 800 Hz a 2 kHz

tom tomy : typicky v popøedí vždy o pár dB okolo 4-5,5 kHz opakovanì na 9-10 kHz, oøíznuté okolo 500-750Hz, ale pochopitelnì vše ve vztahu k ladìní

Nyní, pokud studujeme výše uvedené bychom mìli vìdìt, že tyto charakteristické frekvence, které dávají bubnùm ten kulatý spodek a hloubku tónù mají mnohdy ty samé problémy s urèitými frekvencemi jako samotný prostor, ve kterém se nacházejí. Z toho vyplývá pouèení, že nelíbí-li se nám zvuk soupravy, zkusíme ji pøemístit do jiného místa, vìøte, že mnohdy staèí posunou soupravu je o pár centimetrù a je po problémech.

Zkušení a dobøí zvukoví technici vìdí, jak najít co nejlepší místo pro ustavení soupravy, dokážou chodit v prostoru a opakovanì tluèou do tom tomu a hledají to místo kam nás usadí. Napøíklad zjistíte, že se mnohdy vyplatí usadit se v rohu místnosti, což mùže dramaticky zvýšit basovou složku, ale pozor v urèitých pøípadech se mùže zvuk taky zhoršit a zvuk je pak zastøený. Velikost místnosti rovnìž hraje velkou roli v tom jak a jaké frekvence se místnosti šíøí, napø. malé místnosti pohlcují basy. Povrchy, které nás obklopují spolu s jejich vzájemnou vzdáleností budou bránit prùchodu zvuku a v závislosti na fyzických rozmìrech, materiálu atd. zpùsobí to, že se zvukové vlny buï vracejí zpìt, nebo jsou zèásti pohlceny.

Pamatujte proto - " nepodceòujte nikdy místo, kde postavíte svou bicí soupravu" !

zpracoval: Ivo Honajzer