| Mìna / EUR | Košík 0

Úložné hrany

Text pøevzat z magazínu Drum Business

Mnoho bubenínkù vùbec nepøemýšlí nad úložnými hranami a jejich vlivem na výsledný zvuk bubnu. ALE – ve skuteènosti mají úložné hrany zcela zásadní vliv nejen na barvu, ale také na celkový charakter tónu/zvuku. Z toho dùvodu je dobré mít alespoò hrubý pøehled o možnostech a jejich vlivu, díky èemuž si budete moct zvolit provedení optimální pro vaše použití. V prùbìhu minulého století se používané provedení prùbìžnì mìnilo a vyvíjelo, vždy je však nerozluènì spojeno s charakteristickým zvukem daného období. I tento fakt vám mùže pomoci pøi výbìru pøesnì toho, co hledáte.

Typy úložných hran

45 stupòù – jedná se o velmi èasto používané uložení, kdy je hrana velmi ostrá, zaèíná na vnìjší stranì korpusu a svažuje se smìrem k vnitøí stanì korpusu. Tyto ostré hrany mají za následek více ataku a sustainu, což pùsobí živìjším, moderním dojmem. Vìtší míra ataku je dána menším kontaktem blány s tìlem bubnu. Buben s tìmito hranami zároveò produkuje více dalších harmonických tónù, díky èemuž buben zní jasnìji, zároveò je však nároènìjší a citlivìjší na ladìní.

Dual 45 – toto provedení se od pøedchozího liší tím, že je hrana zkosena od støedu korpusu rovnomìrnì na každou stranu. Mírný rozdíl ve zvuku se liší od místa, kde se blány dotýká úložné hrany. U pøedchozího provedení se blána bubnu dotýká spíše okraje blány, který plynule pøechází ohybem do samotného límce blány. U Dual 45 se však blána dotýká korpusu více smìrem ke støedu, kde je již blána zcela rovná a to má za následek delší sustain a širší rozsah ladìní.

Roundover/zakulacené - díky tìmto hranám dochází ke vìtšímu kontaktu blány s tìlem bubnu. Toto provedení bylo bráno jako standart do roku 1980, kdy zaèal trend „ostrých hran“. Dodnes je tento typ vyhledáván a využíván u Vintage a jazzových souprav, protože produkuje mekèí a teplejší zvuk . Obecnì bubny s tìmito hranami mají kratší sustain, ménì harmonických tónù, zároveò se však jejich zvuk dá popsat jako „masitìjší“. Pro vaši bližší pøedstavu – napø. Ringo Starr, anebo Ian Paice – jejich zvuk je naprosto typický pro toto provedení Roundover.

Baseball bat/Extreme Roundover – tento typ uložení byl vyvinut Johnnem Craviotto a nejèastìji je používán u bubnù vìtších rozmìrù. Tyto hrany produkují tlustý, masitý zvuk – jeho charakter urèitì není urèen pro každého bubeníka, nebo pro každou hudební situaci, ale v každém pøípadì produkuje krásný „vintage sound“. Spoleènost Craviotto to popisuje slovy: „Toto provedení je ideální volbou pro bubeníky, kteøí chtìjí repliku teple znìjících tom tomù znìlých velkých bubnù spojenou s léty 1960. Tyto hrany krásnì fungují pro nízké ladìní.

Hybrid – koncept kombinování rùzných hran na hrací a rezonanèní stranì je nový vývoj v bubnovém prùmyslu. Oblíbená je kombinace Roundover na hrací stranì a 45, nebo Dual 45 na stranì rezonanèní. Tato kombinace je èasto používána na snare bubíncích, kdy využijete výhody obou v jednom nástroji. Nìkteøí výrobci používají tento koncept hlavnì proto, že vìøí v maximální využití potenciálu daného nástroje.

Úložné hrany jsou jen jedním kouskem skládaèky pøi výbìru bubnù nejvhodnìjších pro vaši potøebu. Je potøeba zvážit další parametry jako jsou rozmìry bubnu, konstrukce korpusu, složení korpusu, orientace jednotlivých vrstev (horizontální, vertikální, diagonální atd.), hardware, typ uchycení, povrchová úprav a v neposlední øadì také blány. Buïte pøipraveni experimentovat s rùznými variantami a brzy pochopíte, jak se jednotlivé typy úložných hran promítají do celkového zvuku vašeho nástroje.